‘Tunnel pas na 2033 tolvrij’

‘Wat moet ik in hemelsnaam met die tunnel onder de Westerschelde?’ moet Wouter hebben gedacht. ‘Het is geen strategische verbinding, dus voor mij niet interessant. En die Zeeuwen willen dat ding zo graag. Raar dat Gerrit het niet voor elkaar kreeg. Moet toch iets op te vinden zijn? En die Toine is zo gek nog niet. Aardige vent. Goed mee te praten. Moet ik toch iets mee kunnen regelen?”

Het landelijke PvdA-kanon en de provinciale CDA-coryfee mogen elkaar graag, prikten vorkjes, dronken sloten koffie en moesten na verhitte discussies best wel eens even de mond spoelen. Wouter geeft niet zomaar iets weg en Toine laat zich niet met een kluitje in het riet sturen. Maar altijd met respect voor elkaar, zo bleek ook vanmiddag in het ministerie van Financiën. De reacties:

Minister Wouter Bos (Financiën):  “De transactie is bedoeld om dingen mogelijk te maken die we tot voor kort niet voor mogelijk hielden. Het is een prachtige dag voor Zeeland. Na de langste brug, is nu ook de langste tunnel van het land in handen van Zeeland.” Lachend naar Limburger Camiel Eurlings. “Met een stijgingspercentage van 4,5 procent een Zeeuwse Cauberg. Maar dan met bijzondere elementen. Het is er donker en hij gaat onder water. De overeenkomst betekent niet dat we geen geld meer aan de tunnel verdienen. Dankzij de trajectcontrole innen we meer dan 1000 boetes per week. Over een paar jaar is een groot knelpunt in Zeeland opgelost en zal er rond de Westerschelde een tunnelpretpark zijn.”

Minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat):  “Met 137,5 miljoen euro draagt Verkeer en Waterstaat flink bij om de Sluiskiltunnel mogelijk te maken. Nu is met deze overeenkomst ook het laatste financiële gat van 75 miljoen euro gedicht. En die tunnel bij Sluiskil is belangrijk voor Zeeland. Ik heb – onderweg naar België – vaak mogen genieten van die brug over het kanaal van Gent naar Terneuzen. Tegenwoordig vermijd ik dat soort knelpunten. Elke dag staat de brug vijf uur open en is voor het wegverkeer onbruikbaar. Dat kan zo niet langer. Het is tijd voor een tunnel. De economische crisis raakt de bouwsector stevig. Dit project geeft marktpartijen weer hoop.”

Gedeputeerde Toine Poppelaars (Financiën):  “In het verleden hebben we verschillende pogingen ondernomen, In de tijd van minister Gerrit Zalm is privatisering in handen gezet. Maar Provinciale Staten wilden dat de Westerscheldetunnel in publieke handen zou blijven. En minister Bos had na de eerste gesprekken al snel door dat we die tunnel niet wilden hebben om te kunnen cashen, maar om die andere tunnel mee aan te kunnen leggen.”Met een vette knipoog naar Wouter: “Dat minister Bos geen oog voor provincies zou hebben, is dus bij deze weerlegd. Na een werkbezoek van Bos aan Zeeland waren we nog even benauwd: zou hij nog steeds bereid zijn die mooie tunnel te verkopen? Maar gelukkig wil hij dat nog steeds. De actiegroep Tunnel tolvrij heeft al van zich laten horen. Tolvrij wordt de tunnel wel, maar pas in 2033. Eerder is tolvrij niet aan de orde. Let wel: we verhogen de tarieven ook niet extra. Ze stijgen enkel met de inflatie mee. We moeten de komende jaren het aankoopbedrag van 89 miljoen euro en de 75 miljoen die we bijleggen voor Sluiskil terugverdienen. We kopen de aandelen niet om de tunnel tolvrij te maken, maar om de tunnel bij Sluiskil mogelijk te maken. Die tunnel wordt overigens wel tolvrij.”

Tin Buis, directeur Westerscheldetunnel:  “Voor onze klanten – de mensen die door de tunnel rijden – verandert er niets. Althans voorlopig niet. De tarieven blijven zoals ze waren, gaan niet extra omhoog. Voor de bedrijfsvoering en de mensen die er werken verandert er ook niets. Maar op langere termijn gaan klanten er wel wat van merken. Want vele van hen staan regelmatig stil voor de open brug bij Sluiskil. Dat gaat door deze deal wel veranderen. Straks staan we niet meer in de file en rijden we in één keer door.”

1 reactie

Opgeslagen onder Algemeen, Uitgesproken

Een Reactie op “‘Tunnel pas na 2033 tolvrij’

  1. Ellen Dieleman

    Zeeland heeft zich een oor aan laten naaien! Een tunnel die al jaren broodnodig is als kleine (zo’n 325.000 inwoners?) provincie zelf financieren – en dan ook nog de Westerscheldetunnel als niet-tolvrij accepteren? Zeeland, nee, Zeeuwsch-Vlaanderen is een wingewest. Waar zijn de stoere Zeeuwen van vroeger?!

Plaats een reactie