‘Sorry, ik kon het niet, ik heb tegen gestemd’

Samenwerken met de PVV of niet en dus instemmen met het regeer- en gedoogakkoord of niet? Duizenden CDA-leden spraken zich er zaterdag over uit tijdens een congres in de Rijnhal in Arnhem. Zo ook tientallen Zeeuwen.

gepubliceerd in de PZC van maandag 4 oktober 2010

In de bomvolle Rijnhal valt hij op als een skiër met een geel pak op een besneeuwde helling. “Koppigjan de man” staat er met lichtblauwe letters op de achterkant van zijn colbert. “Koppejan staat voor heel veel mensen. Ik vind in hem een medestander.”

Pieter van der Meer uit Numansdorp (‘mijn zus woont in Wemeldinge’) voert zaterdag op zijn manier actie. Hij is niet de enige die samenwerking met de PVV niet ziet zitten. Dik een uur voor de opening van het congres staan duizenden CDA-leden geduldig in de rij voor het grootste partijcongres ooit in de parlementaire geschiedenis. Hét moment voor degene die nog een kritische noot willen laten horen. ‘Nee, nee, nee! Niet met de PVV, Ja, ja, ja, voor de C van CDA’, schreeuwt actiegroep Toverbal. Die waarschuwt dat het CDA van kleur verschiet als het gaat samenwerken met de PVV. En de groep Wilderssluitookjouuit.nl roept op ‘geen stem uit te brengen voor godsdiensthaat’.

“Weet u het al?”, vraagt een oudere heer in de rij aan een dame voor hem. “Ik stem voor”, antwoordt ze resoluut. “Nou, ik ben nog niet zo ver”, klinkt het achter hem. Symbolisch voor hoe verdeeld de leden zijn.

Als partijvoorzitter Henk Bleker de kleine 5000 aanwezigen rond half elf een goed congres wenst en scandeert ‘CDA: het was, is en blijft mijn club’, volgt een staande ovatie. Hij krijgt tranen in zijn ogen. Eenheid in verscheidenheid, blijkt al aan het begin van de dag.

Maar voor veel mensen is het geen gemakkelijke dag. Onrustig loopt Pieter van der Meer heen en weer. “Ik ben achttien jaar lid van het CDA, maar ik heb hier echt moeite mee.” Zijn ogen zijn vochtig. “Ik vind een medestander in Ad Koppejan. Door dit akkoord krijgt Wilders een platform. Dat is niet

goed. Koppejan staat voor heel veel mensen die dat ook vinden.” Aan het eind van de dag zal hij tegen stemmen, weet hij al. “Ik steun Koppejan, maar ik hoop dat hij Kamerlid blijft. Met opstappen bereik je niets; dan kun je al die kiezers die hiermee worstelen niet meer vertegenwoordigen.”

Ondertussen spreken tientallen CDA’ers zeer bevlogen hun zorg of steun uit. Ze krijgen er elk een minuut voor. Vooral de tegenstanders van samenwerking met de PVV laten zich horen. Maar ze kunnen Marga Vermue, wethouder in Borsele, niet overtuigen. “Deze coalitie is een risico. Maar de risico’s om nu te stoppen zijn veel groter.”

Een tegenstem is ook een motie van wantrouwen tegen onderhandelaar Maxime Verhagen, de gehele Tweede Kamerfractie en het partijbestuur, realiseren zich velen.

Iets dat ook door het hoofd gaat bij Jan Bergen, fractievoorzitter in Provinciale Staten. “Het CDA moet een sterk geluid laten horen; juist op die punten waar ze van mening verschilt met de PVV.”

Beter van binnenuit veranderen dan verdeeld aan de zijlijn staan, vindt Frank van den Heuvel, directiesecretaris bij Delta. “Het is een goed regeer- en gedoogakkoord”, meent de mede-auteur van het CDA-verkiezingsprogramma.

Gedeputeerde Harry van Waveren is tegen, maar gebruikt zijn minuut om de bezuiniging van 200 miljoen op cultuur aan de kaak te stellen. Ank Bijleveld verzekert hem dat geld voor cultureel erfgoed wordt overgedragen van Rijk naar provincies. “Overal in het land moet amateurkunst worden bevorderd”, zegt ze, al haalt ze de bezuiniging niet van tafel. “Dat had ik ook niet verwacht”, reageert Van Waveren later. “Maar het is een signaal aan de fractie om er nog eens goed naar te kijken.”

Statenlid Wies Saman vindt het een ‘ imposant congres’. Hij zal voor stemmen. “De sfeer is goed. Wel worden de degens wat minder gekruist dan ik had verwacht.”

De verdeeldheid blijft, ondanks uitleg van Ank Bijleveld, Jan Kees de Jager, een volschietende Maxime Verhagen en een zichzelf overschreeuwende Camiel Eurlings (‘Maxime, je weet dat je altijd op me kunt rekenen, ik steun je’). David Moolenburgh, bestuurslid van CDA-Zeeland, worstelt. “Ik weet het echt niet”, zegt hij ’s middags. “Ik twijfel vanwege de grote stroom aan negatieve uitlatingen van Wilders over de islam. Vanochtend zei ik buiten tegen een demonstrant ‘weet je waarom jij hier staat? Omdat het bij de PVV niet kan.” Geëmotioneerd kijkt hij naar het zoveelste applaus in de zaal. “Moet je kijken. Dit is democratie. Iedereen kan zeggen wat hij vindt. Ik kies de lijn van Koppejan. Ik ben tegen het akkoord.”

Alsof het in scene is gezet, neemt als één van de laatste sprekers Gert Leers het woord als ‘ambteloos burger van Nederland’. “Zeg ja tegen het akkoord, zeg nee tegen verdeeldheid.” Een chaotische stemming volgt: 68 procent is voor, 32 procent tegen. Als de zaal leegloopt, blijkt in de rij voor de uitgang hoezeer de CDA’ ers worstelen. “Even dacht ik: dan moet het maar, laten we gaan samenwerken met de PVV. Sorry, ik kon het niet. Ik heb tegen gestemd.”

auteur: Jeffrey Kutterink

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Algemeen

Geef een reactie

