Luuk Blom verlaat Tweede Kamer en Zeeland

Luuk Blom (PvdA) uit Sint-Annaland stapt uit de Haagse politiek en verlaat Zeeland. ‘Persoonlijke overwegingen hebben hier de doorslag gegeven’, stelt hij in een reactie op het weblogartikel “Blijft PvdA’er Luuk Blom?” van 13 april.

Blom verkiest een gezinsleven in de ‘betrekkelijke anonimiteit’. Hij heeft besloten met zijn gezin Zeeland te verlaten en in Brabant te gaan wonen. Daar heeft hij inmiddels al een huis gekocht. “Ik hoop daar een nieuwe toekomst op te gaan bouwen. Ik ben daarover met een aantal werkgevers in onderhandeling. Met ingang van juli zal de verhuizing een feit zijn.”

Op de privéredenen waarom Kamerlid Luuk Blom de Haagse politiek en Zeeland verlaat, wil Blom niet ingaan. Begin dit jaar kwam Blom in het nieuws omdat hij met een honkbalknuppel op jongeren was afgegaan, van wie hij dacht dat ze sneeuwballen tegen zijn raam gooiden. In een verklaring aan partijgenoten heeft hij uitleg gegeven en spijt betuigd. Hij stelde toen dat jongeren hem en zijn gezin al anderhalf jaar ernstige overlast bezorgen. Blom woont in Sint-Annaland. In de verklaring schreef hij over aanhoudende intimidatie, getreiter, bedreigingen en vandalisme door jongeren.

Of het vertrek uit Zeeland en de Haagse politiek verband houdt met de situatie in het dorp wil Blom niet zeggen. “Ik heb een reactie geschreven op het PZC-weblog en daar houd ik het bij”, zegt hij in een telefonische reactie.

Blom is sinds 30 januari 2003 lid van de Tweede Kamer en is voor de PvdA woordvoerder Europees beleid (uitgezonderd Europees landbouwbeleid). Blom is nu druk bezig met de laatste voorbereidingen op de presentatie van de bevindingen van de commissie De Wit. De commissie onder voorzitterschap van Jan de Wit (SP) is sinds juni vorig jaar bezig om de achtergronden van de crisis te achterhalen.

Zijn complete reactie zoals hij gisteren op dit weblog zette onder het artikel ‘Blijft PvdA’er Luuk Blom?” van 13 april:

Beste Jeffrey,

Ik zal zelf maar een antwoord op je vraag geven. Ik heb besloten om na de verkiezingen van 9 juni de politiek te verlaten. Persoonlijke, dus privé overwegingen hebben hier de doorslag gegeven. Ik verkies een een gezinsleven in de “betrekkelijke” anonimiteit. Wij zullen dan ook Zeeland gaan verlaten. Inmiddels hebben we een woning in het Brabantse gekocht. Ik hoop daar een nieuwe toekomst op te gaan bouwen. Ik ben daarover met een aantal werkgevers in onderhandeling. Met ingang van juli zal de verhuizing een feit zijn. Ik dank je voor de uiterst prettige samenwerking. Het beste!

Groet Luuk Blom

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Kamerverkiezingen 2010

Geef een reactie

