Armoede bij de SP? Geen Zeeuwse Kamerleden

Op de kandidatenlijst voor de SP voor de Tweede Kamerverkiezingen staat één Zeeuw: Fons Luijben. Op plek 26. Maar hij staat er voor de sier. Want hij gaat niet opnieuw in de Tweede Kamer zitten, vanwege gezondheidsredenen. “Als ik niet op de lijst zou gaan staan, dan zou er geen enkele Zeeuw op staan.”

De SP heeft nu 25 van de 150 Tweede Kamerzetels. Fons Luijben uit Walsoorden en Trix de Roos uit Vlissingen zitten voor de SP in de Kamer. Vanochtend presenteerde de SP het nieuwe verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst zal eveneens snel worden gepresenteerd.

Trix de Roos keert niet terug. “Ik heb me niet opnieuw verkiesbaar gesteld”, vertelt ze. “Ik voel me in politiek Den Haag niet thuis. Ik wil me meer onder de mensen begeven en niet zo op afstand over mensen praten. Het voelt als een opluchting om me niet herkiesbaar te stellen. Ik verdwijn niet van de aardbodem, maar zal vanuit Vlissingen nieuwe Kamerleden voeden met de zaken die voor Zeeland van belang zijn.”

Ook Fons Luijben wil niet terugkeren, zo zei hij eerder al tegen me in de PZC. “Dat was het plan. Maar de partij heeft me toch gevraagd op de lijst te gaan staan. Zou ik dat niet doen, dan zou er op de SP kandidatenlijst geen Zeeuw staan. Daarom heb ik toch toegestemd om me op de lijst te zetten.” Niet dat Luijben van zins in om opnieuw in de Kamer te gaan zitten. “Ik heb er door gezondheidsproblemen geen energie voor. Bovendien halen we geen 26 zetels bij de verkiezingen, dus sta ik op een veilige plek.”

De SP schommelt in de peilingen rond de negen zetels. Armoede bij de SP in Zeeland? Luijben: “Er zijn in Goes en Tholen zeker jonge en enthousiaste SP’ers die een zetel in de Tweede Kamer zouden kunnen innemen. Maar zij leggen de prioriteit bij de gemeenteraad.”

Jammer vindt Luijben het wel dat er geen serieuze Zeeuwse kandidaat op de lijst meer staat. ” Eigenlijk had een andere Zeeuw het over moeten nemen.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Kamerverkiezingen 2010

Geef een reactie

