‘Sorry, ik sta hier met passie’

Minister Eurlings

Het duurde even, maar onder druk van de Tweede Kamer kwam het hoge woord er dan toch uit. “De Tweede Kamer neemt het besluit over invoeren van een kilometerheffing en niet de ANWB”, erkende minister Camiel Eurlings (CDA, Verkeer).

Niet alleen de publieke tribune zat aan het begin van het wekelijks vragenuurtje vol. Ook bijna alle Kamerleden zaten in de zaal, wat zeker aan het begin van het vragenuur lang niet altijd het geval is. Het balkon – de ruimte voor de ingang van de plenaire zaal – stond vol met journalisten. Hoe gaat Eurlings zich hieruit redden?

In een gepassioneerd betoog zette Eurlings een flinke keel op. Charlie Aptroot (VVD): “U kunt hier wel hard staan schreeuwen, maar daar raak ik niet van onder de indruk.”

Regelmatig moest voorzitter Gerdi Verbeet minister Eurlings, maar ook de Kamerleden kort houden. “Sorry voorzitter, ik sta hier met passie”, kaatste Eurlings plagerig terug.

“Ik ben van Brussel teruggekomen naar Nederland om de files op te lossen. We zijn al twintig jaar met deze discussie bezig. En we zijn nog nooit zover gekomen als nu. Maar we weten vanuit het verleden ook waar het mis kan gaan. Ik wil de ANWB – die aan de wieg van het wetsvoorstel heeft gestaan – er tot het eind bij houden. Ik wil niet met mijn rug naar de samenleving staan. De peiling is geen simpel ja of nee.”

Emile Roemer (SP): “In de politiek is niets toevallig, waarom de discussie op deze manier – vlak voor de raadpleging- deze uitspraken?

Eurlings: “Als ik de eindstreep wil halen, moet ik me kwetsbaar opstellen. Komt u met één quote waarin ik heb gezegd dat ik het wetsvoorstel intrek als de peiling negatief is.”

Kamervoorzitter Gerdi Verbeet: “Minister, u suggereert dat we een debat hebben, maar dat hebben we niet.”

Eurlings: “Voorzitter, ik garandeer u dat er geen antwoord komt op mijn vraag.”

Handig als altijd trotseert Eurlings de storm. Na het toegeven dat de Kamer het laatste woord heeft, is de angel uit het debat. Eurlings wekt niet het idee met opzet de commotie te hebben willen veroorzaken. Maar het maakt wel een knurftige indruk.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Algemeen

Geef een reactie

