(Zeeuwse) kilometers zijn duur

Minister Eurlings

Wat een knurft. Minister Camiel Eurlings (CDA, Verkeer) weet het kennelijk zelf niet meer en de ANWB mag het nu zeggen. Ik zou u graag het volgende willen vragen: wilt u vanaf 2012 een belasting gaan betalen, waarvan u nog niet weet hoe hoog die zal zijn? Precies, ik had uw antwoord al verwacht. Natuurlijk wilt u dat. Toch niet? Dat is vreemd. De uitkomst van alle enquêtes staat dus wel vast. Wie niet in een bejaardenmobiel als de Toyota Prius wil rijden heeft in Zeeland toch wel een probbleem. Sorry, maar ik kan nog steeds niet wennen aan die hoge kont van die batterij-auto. Ook al ziet de nieuwe generatie er beter uit, kan die bij mij nog steeds niet beklijven. En rijden op elektriciteit is leuk, maar ook de stroom moet worden gemaakt. En centrales draaien nog steeds niet op regenwater. Als dat wel zo is hoor ik het graag. Hou dit even vast, want die is zo belangrijk voor hoeveel we met zijn allen aan belasting moeten gaan ophoesten.

Terug naar Eurlings en de kilometerprijs. Dat we nu betalen voor het bezit van een auto heb ik altijd vreemd gevonden. Wie bij de aanschaf van een ijzeren koe wel eens heeft gekeken naar de BPM krijgt spontaan zin in sterke drank. Betalen voor het gebruik ligt meer voor de hand. Het achterliggende vraagstuk is dat we het normaal vinden om met zijn allen tientallen, honderden en zelfs duizenden kilometers af te leggen en daarmee een flinke aanslag te plegen op fossiele brandstoffen. Behalve dat we moeder aarde uithollen, vervuilen we haar ook flink en maken we onszelf straks het leven onmogelijk. Het blijft allemaal lastig om alle gevolgen wetenschappelijk aan te tonen en te onderbouwen, maar ik behoor niet tot de groep mensen die de klimaatverandering wil ontkennen. Integendeel.

Als je daarvan uitgaat is het dus niet zo gek om bewuster na te gaan denken over hoeveel kilometers je aflegt en hoe je dat doet. Stelt u eens voor. Minister Eurlings belt u op en vraagt het vriendelijk aan u. Of: op een strandwandeling in Domburg loopt u premier Balkenende tegen het lijf op de stoep van zijn appartement en hij vraagt u ook wat meer na te denken over hoeveel u reist. Nou, ik weet het uw antwoord al: het zal u jeuken. Als ik als voorzitter van de wijkvereniging bewoners vraag zich te houden aan de snelheid van 30 kilometer per uur, krijg ik maar één antwoord: twee middelvingers. Dus: Eurlings kan niet anders dan ons dwingen. Dan maar kastjes in de auto en ons afrekenen op het aantal afgelegde kilometers. Niet goedschiks…

Tussen haakjes: Henk Rhebergen van het regionaal orgaan verkeersveiligheid Zeeland zei vanochtend op Radio 1 dat er kastjes in de auto moeten om binnen de bebouwde kom de auto niet sneller meer dan 50 of 30 te laten rijden. Het gaat ver, maar als u niet normaal kan doen,kan ik me zijn gedachte heel goed voorstellen.

Gedragsbeïnvloeding en bewuster leven, daar heeft het allemaal mee te maken. Tot zover kan ik het volgen en ben ik voorstander van dit soort maatregelen. Maar dan de knurfterigheid en truttigheid waarmee we dat in Nederland probereen te doen. Iedereen mag meepraten, want dat willen we allemaal graag. Iedereen mag er zijn plasje over doen. En wordt degene niet gehoord, dan dreigt die tegen te stemmen. Dus moet er wat met dat geluid worden gedaan. En zo houden we elkaar in een houtgreep en dwingen wij met zijn allen politici tot het sluiten van waterige, niet houdbare compromissen.

En zo zijn we weer bij Eurlings. U ooit wel eens afgevraagd hoeveel u aan kilometerprijs gaat betalen? U kunt het (niet) vinden op kilometerheffing.nl . 

Ik hou het maar even bij het basistarief. Je kunt het niet in een lijstje opzoeken, maar je moet ervoor gaan rekenen. De uitkomst van de formule hangt af van de uitstoot CO2 in grammen per kilometer. Auto’s met een CO2 uitstoot van minder dan 110 gram per kilometer komen gunstig uit de berekening, stelt Eurlings. Ok, pak ik even autoblad Autovisie erbij en zal ik niet lullig doen; som even de uitstoot om van een paar doorsnee benzineauto’s. Ik laat de heerlijke rijdersauto’s met veel pk’s even buiten beschouwing:

  • Ford Fiësta, 3 deurs, 82 pk : 133 gram co2
  • Opel Astra 5 deurs, 1.6 : 155 gram co2
  • Ford Focus 5 deurs 1.6: 159 gram co2
  • Volkswagen Golf 1.6 : 166 gram co2
  • Volkswagen Polo 3deurs, 60 pk, 128 gram co2
  • Volvo V50 1.6 drive : 104 gram co2
  •  Peugeot 308 1.6 : 159 gram co2
  • Skoda Octavia 1.6: 176 gram co2
  • Audi A3, 1.4 TFSI : 132 gram co2
  • Toyota Prius: 89 gram co2

Ik kan zo nog wel even een tijdje doorgaan. Het is een volstrekt willekeurig lijstje, maar toch. Dit zijn allemaal gloednieuwe auto’s en lang niet iedereen zal een nieuwe auto kunnen kopen. Maar al zou dat kunnen, dan is het nog bijna onmogelijk om een ‘goedkope’ auto aan te schaffen, als je kijkt naar de kilometerheffing. Eurlings vertelt er vervolgens ook nog eens niet bij hoe we dan moeten gaan rekenen. Hij komt niet verder dan het volgende advies: koop een auto die minder dan 110 gram uitstoot als u zeker wilt zijn dat de kilometerprijs goedkoper uitpakt.

En daar zit mijn probleem. Bewuster nadenken, prima. De auto vaker laten staan, prima. Minder reizen, prima. Maar miljoenen Nederlanders die net een auto kunnen betalen na jaren van discussie nog steeds in onzekerheid laten zitten, kan dus gewoon niet. Nergens is te vinden wat een Zeeuw, Fries of Limburger straks betaalt. Inwoners van die provincies moeten vaak de auto pakken. Openbaar vervoer is er uiterst gebrekkig en geen alternatief. En wie niet in de Randstad woont, zou niet moeten worden gestraft.

Daarom snap ik dat de ANWB en de Telegraaf de discussie op scherp zetten. Goed is het niet, want dat er iets moet veranderen is helder. Hier past de polderdemocratie niet meer. Grenzen stellen, duidelijk zijn en invoeren. En anders niet mekkeren over files, en klimaatverandering.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Algemeen, Analyse

Geef een reactie

