‘JSS mag geen tweede Westerschelde worden’

Angelien Eijsink (PvdA)

Het heet nog net geen ‘Koppejannetje’ in Den Haag. Maar het gaat er in de Kamer pittig aan toe als het gaat om het marine logistieke schip JSS. De PvdA ziet de bui al hangen. Want het CDA trekt weer een grote broek aan. Dit keer is het geen Zeeuw, maar een Fries die politiek onhandig is. Ook hier dreigt het CDA het schip in te gaan.

Rendert Algra is dit keer de naam. Sinds kort in de Tweede Kamer en nog erg overmoedig. Hij gaat zich niet verslikken in het onder water zetten van landbouwgrond, maar in de bouw van het logistieke marineschip JSS: het Joint Support Ship. Of zoals Krista van Velzen (SP) het noemt: ‘Jacks Stervensdure Schip’. Dacht de Kamer in 2005 nog dat het 265 miljoen euro zou gaan kosten, blijkt het nu 98 miljoen euro duurder uit te vallen. De Kamer op zijn achterste benen. Voor wat betreft de PvdA de allerlaatste keer dat Jack de Vries dit flikt. Hij schreef de Kamer een paar weken geleden een zeer onduidelijk brief. Pas als je een aantal bedragen bij elkaar optelt snap je dat het marineschip bijna honderd miljoen duurder wordt. De Kamer houdt er niet van laat en zo onduidelijk te worden geïnformeerd. De Vries maakte dan ook zijn excuus en beloofde het nooit meer te doen.

Rendert Algra (CDA)

Maar dat is het enige dat hij toegeeft. De Kamer is inmiddels flink chagrijnig. En dan komt Algra. Te vaak laat hij horen waar hij vandaan komt. Eén keer een Friese uitdrukking is leuk, daarna stierlijk vervelend. Op zijn Koppejans beukt hij er even goed in. Het CDA zint de meerkosten niet en Algra denkt slim te zijn. De romp van het JSS wordt gebouwd op een werf van Damen Shipyards in Galatz, Roemenië, de bovenbouw bij Schelde Marinebouw in Vlissingen (ook een Damenwerf). Algra tegen Jack de Vries: “Het schip moet hoe dan ook worden gebouwd. Dus zijn er wat mij betreft twee opties: of er staat meer werkgelegenheid in Nederland tegenover de 100 miljoen meerkosten, of u moet opnieuw onderhandelen met Damen om de kostprijs omlaag te krijgen.”

PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink breekt in: “Opnieuw onderhandelen zien we niet zitten. Er is al jaren hard onderhandeld. En het verhaal van mijnheer Algra is niet overtuigend. Ik wil geen Tweede Westerschelde mijnheer Algra.” De overige Kamerleden moeten moeite doen het lachen in te houden.

Staatssecretaris De Vries maakt gehakt van de overmoedige Algra. “Ik onderhandel sinds 2006 met Damen. Er zijn al verschillende opties geschrapt en de prijs is al flink omlaag gegaan. Opnieuw onderhandelen levert niet het schip op dat u wilt.” Na enig aandringen zegt hij: “Als u wilt dat ik opnieuw over de prijs ga praten, moet de Kamer zich afvragen of die het schip nog wel wilt.”

Jack de Vries (CDA)

Ook het geheel bouwen in Nederland wijst De Vries radicaal van de hand. “Toegegeven: in Nederland wordt efficienter gewerkt. De arbeidsproductiviteit ligt 1,3 keer hoger dan in Roemenië. Maar een Roemeen verdient gemiddeld tien euro per uur, een Nederlander 50 euro”, aldus De Vries.

Opgeteld, afgetrokken en vermenigvuldigt wordt het schip nog eens 90 miljoen euro duurder als het helemaal in Nederland wordt gebouwd. “Geen reëele optie dus.”

En daar staat Algra. Als ik hem na het overleg ermee confronteer wordt hij fel. “Hoezo net als Koppejan en de Westerschelde? Ik ga dit bespreken in de fractie.” Precies, dat kennen we. Het schip moet volgens ALgra worden gebouwd, maar de twee door hem geopperde opties om wat van de prijs af te krijgen wijst het kabinet radicaal af. Algra heeft zichzelf klem gezet. En wat nu? Als ik de vraag nog een keer feller stel, wordt de Fries korzelig. “De staatssecretaris heeft verschillende brieven aan de Kamer geschreven met verschillende getallen. Ga jij je stukken eerst maar eens lezen.”

Collega’s van de Telegraaf en het ANP lachen honend om de opmerking. Het schip zal er heus wel komen. De Kamer sputtert omdat De Vries niet netjes heeft verteld over de meerkosten. Vooruit, dat is de Haagse mores. Maar Algra zal, net als Koppejan bij de ontpoldering, na het fractieberaad op zijn schreden terug moeten keren. De Schelde in Vlissingen kan het dok alvast inplannen.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Analyse

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s