Prinsjesdag

Begrotingsstukken 2009

Begrotingsstukken 2009

Wat heeft het kabinet het komend jaar in het vat voor Zeeland, Friesland, Utrecht? Op de dag van de koningin, de hoeden, de gouden koets en de troonrede, hoop ik dat voor Zeeland te kunnen lezen in de stukken die pas vanaf vanmiddag openbaar worden. Of we als PZC geen vriendjes zijn met RTL-4 collega Frits Wester, werd me gisteren gevraagd. Al hadden we de de miljoenennota eerder gekregen, Zeeuws nieuws vind je daar niet in terug. Waar dan wel?

Zie de miljoenennota als een soort samenvatting. Daarin kun je lezen hoe Nederland er nu en in de komende jaren voor staat. Geen provincie komt daar in voor. Dus wil je weten of het kabinet nog nieuwe plannen op stapel heeft voor de visserij of extra geld uittrekt of juist bezuinigt op – ik noem eens een dwarsstraat – aanleg van wegen dan zit er niets anders op dan alle begrotingen van alle ministeries door te vlooien. Dat is wat ik vanaf vanmiddag pakweg een uur of vier ook zit te doen. Lezen, lezen en nog eens lezen. Natuurlijk lukt het me niet om door alle stukken heen te komen voor de deadline van 23.00 uur. Dus moet ik selectief zijn. Jammer, maar het is dit jaar niet anders. Vorig jaar heb ik me vrijdag, zaterdag en zondag bedolven onder de stukken, heb ik alle pakweg 2500 pagina’s doorgespit en uitgekamd op Zeeuwse zaken. Dat zit er dit jaar niet in en dus roei ik met de riemen die ik heb

Zoekwoorden

Zijn de stukken dan niet elektronisch beschikbaar? Ja natuurlijk zijn die dat. Oooh, dus even zoeken op Zeeland en klaar, toch? Vergeet het maar. Proberen kan nooit geen kwaad. Maar bij veel onderwerpen die voor Zeeland van belang zijn, staat niet woordje Zeeland. Er kan ook een naam van een gemeente staan, of een zee-arm als Westerschelde. Vorig jaar kwam ik tegen dat er extra geld kwam voor schippersinternaten… voor Zeeland van belang, maar niet specifiek Zeeuws en dus geen verwijzing naar de provincie. Dus voor wie echt wil weten wat het kabinet voor zijn regio in petto heeft, zit er niets anders op dan te lezen.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder de praktijk

Geef een reactie

