Bizarre avond

Wat een bizar debat over de Westerschelde. Gerda Verburg, de minister die doorgaans zeer gewiekst is en de Kamer moeiteloos trotseert, werd vanavond door bijna de hele Kamer klem gezet. Net toen Boris van der Ham (D66) haar nogmaals kritische vragen stelde, werd de minister onwel.

Allereerst moet gezegd dat ik hoop dat het goed met de minister gaat. Maar op het moment dat het gebeurde zat ik op het puntje van mijn stoel op de perstribune. De minister die normaal gesproken geen moeite heeft om kritische vragen uit de Kamer te pareren zat compleet klem. Nog steeds vraagt iedereen zich af waarom. Geen van de Kamerleden snapt het, ikzelf ook niet. Wat gebeurde er?

In het debat kondigt de minister aan dat het kabinet hoopt in oktober hoopt te weten of het beoogde alternatief voor natuurherstel in de Westerschelde haalbaar, effectief en volwaardig  is.

Tot verbazing van bijna de hele Kamer zegt ze ook dat het onderzoek nog niet is begonnen. Ineke van Gent (GroenLinks): „De uitwerking ligt dus al vijf maanden stil. En nu bent u in staat om binnen een paar weken met resultaten te komen. Houdt u de Kamer voor de gek?” Verburg ontkent.

Dan ontstaat er spanning in de zaal, want bijna de hele Kamer is stom verbaasd. Uit wie bestaat die commissie dan, wanneer wordt die ingesteld, wat gaat die doen, wanneer hoopt ze een resultaat te kunnen presenteren? Bijna alle fracties borrelen van de vragen. Maar Verburg weigert er op in te gaan. “Als het kabinet een besluit heeft genomen, laat ik u meer weten”, zei ze kortaf.

Bas van der Vlies (SGP) zegt later in een reactie op het balkon tegen me: “Heel vreemd wat er hier is gebeurd. Ik ken de minister al heel lang. Ze heeft lang genoeg in de Kamer gezeten om te weten dat de Kamer dit soort antwoorden niet accepteert. Ik ben dit ook niet van haar gewend. Er is altijd wel een manier te vinden om de Kamer toch iets meer informatie te geven. Maar zelfs dat deed ze niet. Zo ken ik haar niet.”

Vlak voordat Verburg wil antwoorden op wederom een kritische vraag van Boris van der Ham (D66) komt de minister niet meer uit haar woorden. Van der Ham ziet het gebeuren en roept direct ‘schorsen’.

Ik spoed me – met al mijn collega’s – naar de ingang van de parlementaire zaal op de eerste verdieping van het Kamergebouw. Twintig minuten later wordt het debat geschorst. ‘Een bizarre avond’. Wanneer het debat verder gaat is nog onduidelijk.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Algemeen

Geef een reactie

