Zwarte koninginnedag

Ik was vanochtend via de televisie getuige van het drama in Apeldoorn. Naar vanmiddag bleek een bewuste actie. Een aanslag op de koninklijke familie. Op Koninginnedag. In Apeldoorn worden festiviteiten direct afgelast. Hoewel in het hele land officiële feestelijkheden ook worden afgeblazen, gaan er ook heel veel (kinder)feesten gewoon door. Alsof er niets is gebeurd. En ik denk de hele dag maar één ding: wat moet er in Nederland gebeuren voordat we stoppen met feesten?

Zeker na de persconferentie vanmiddag: 4 doden en vijf zwaargewonden. In het ergste geval kan het dodental oplopen tot 9 (update zaterdag 9 mei: inmiddels zijn er acht doden te betreuren). Voor het eerst sinds decennia gebeurt er zo’n drama op koninginnedag. En ik hoor vanmiddag – als ik besluit om in de buurt eens wat rond te kijken – biertje? Verbijsterd kijk ik naar het tafereel, maar besef dat de mensen nog niet door hebben wat er in Apeldoorn is gebeurd. Wat moet er in Nederland gebeuren voordat we stoppen met feesten? Veel officiële feestelijkheden – ik denk bijvoorbeeld aan Rotterdam en Middelburg – worden afgelast. Maar veel pas heel laat op de dag of zelfs helemaal niet.

In de middag sijpelt het dramatische nieuws mondjesmaat door op de festiviteiten. Er wordt in het dorp waar ik op dat moment ben voorgesteld om een concert te versoberen, ter nagedachtenis van. En ik denk: versoberen?
Als ik vanmiddag de persconferentie volg, en daarna getuige ben van een verklaring van een getekende en duidelijk aangeslagen vorstin, denk ik: wat moet er in Nederland gebeuren voor we stoppen met feesten? Ik kan me nauwelijks heugen dat de koningin kort na een drama zelf een verklaring geeft op televisie. Terwijl ik dit zie, denk ik aan die horden feestende, lallende mensen in het land. Wat moet er in Nederland gebeuren voor we stoppen met feesten? Is er dan niemand die bij zichzelf denkt ‘ik hoef even niet meer’ ?

Ik volg de discussie. Ik hoor over afwegingen van burgemeesters die vrezen voor de veiligheid als grote groepen mensen na afgelasting gaan ronddolen door de stad. En ja, ik snap die moeilijke overweging. Tegelijkertijd denk ik: zijn we dan allemaal zover weg, dat we na zo’n dramatische gebeurtenis niet even pas op de plaats kunnen maken? Uit piëteit met de slachtoffers en nabestaanden onze oranje-shirts uittrekken? Aanslagen komen nooit op gelegen momenten. Ook niet voor kinderfestiviteiten. Wat moet er in Nederland gebeuren voordat we stoppen met feesten?

Hoeveel doden moeten er dan wel vallen? Hoeveel doden moeten er vallen om kinderfeestjes te stoppen? Hoeveel drama moet er dan wel zijn? De Toppers en Kane kondigden vanmiddag aan niet meer op te treden op het Museumplein in Amsterdam: de enige juiste reactie. Top, vind ik dat. En de rest roept in koor: biertje? Het concert op het Museumplein wordt ingekort heet het dan. Niet zo vreemd als een aantal bands de eigen verantwoordelijkheid neemt en besluit niet op te treden.

Ik snap er niets meer van, staar met verbijstering naar wat er zich in Nederland voltrekt. Tegen organisatoren zeg ik: dit is een dag van rouw… En tegen iedereen die zich er zo op had verheugd zeg ik ook: dit is een dag van rouw. Bewust door de afzettingen rijden, recht op de bus met de koninklijke familie en tal van mensen meeslepend. Ik heb even helemaal geen behoefte meer aan een feest. Ik trek me terug en denk: wat moet er in Nederland gebeuren voordat we stoppen met feesten?

3 reacties

Opgeslagen onder Algemeen, Video

3 Reacties op “Zwarte koninginnedag

  1. Narda

    Hoi hoi,

    Je hebt helemaal gelijk!
    Ook Hans en ik hebben live via de televisie gezien wat er gebeurde. Je bent toch van slag omdat je niet snapt dat dit op een mooie koninginnedag kan gebeuren.

    Gegroet vanuit Eindhoven

  2. Goed verwoord, Jeffrey. Ik had die dag dienst en moest nog door de feestende menigte om verslag te leggen, met een knoop in mijn maag. En dan zijn er nog mensen die zeggen dat we niet zo negatief moeten zijn als krant. Dat we gewoon een ‘leuk stukje’ moeten schrijven over Koninginnedag. Echt waar, het was iemand die n.b. al op de hoogte was van de – toen – twee doden. Onder het mom: als er doden in Afghanistan vallen, schrijven we er ook niet over. Nou ja, ik was niet meer in de stemming voor een vrolijk verhaal.

  3. Er zijn weekenden waar meer mensen in NL overlijden door een combinatie van verkeersongelukken en misdaad. Moeten we dan dat weekend ook versoberen?

    Is het geen ernstig idee dat mensen aandacht kunnen krijgen door een gruweldaad te doen? Zullen mensen die zo depressief zijn dan niet gesterkt worden door deze daad? Stel je voor dat heel Koninginnedag door deze actie van deze man wordt gestaakt gedurende die dag. Geeft dat mensen die aandacht nodig hebben geen kracht om tot zulke daden over te gaan? Dan hebben ze even 1 dag heel NL in de greep.

Geef een reactie

