Zie hier… een nooduitgang?

Al dagen roepen collega parlementair journalisten het tegen me: donderdag de grote dag voor jullie hè? Ik zette dan mijn onschuldigste gezicht op en deed of ik ze even niet kon volgen. Eentje had ik tuk… Natuurlijk is zo’n dag als vandaag bijzonder. Want niet elke dag staat er een buslading Zeeuwen op de stoep in Den Haag…

Maar hoe veel er ook staan, ik moet gewoon doen wat ik altijd doe: verslaan wat er gebeurt. Ik vreesde met grote vrezen dat het vooral een herhaling van zetten zou worden. Natuurlijk zitten er gemeenplaatsen in zo’n hoorzitting, dat kan ook niet anders. Maar het is me meegevallen.

De Kamer was op zoek naar een nooduitgang en warempel… die is vandaag gevonden. Denkt de Kamer. Ontpolderen hoeft niet van Brussel en je bent als lidstaat nog steeds baas in eigen land, zeggen deskundigen. Nederland kan zelf bepalen hoe de natuur in de Westerschelde moet worden hersteld. Mits het wetenschappelijk wordt onderbouwd.

De Tweede Kamer reageerde als door een horzel gestoken. Zie je wel?  Dus toch. Als iedereen goed zou luisteren, berteft het hier een juridische mogelijkheid. Mooi en wel. Maar het gaat hier om natuurherstel. Ecologische argumenten, daar gaat het om.

Ed Nijpels – die in opdracht van het kabinet heeft gezocht naar alternatieven – serveerde dan ook alle aangedragen opties van vandaag makkelijk af. Toch kon hij vandaag in de Kamer geen potten breken. De Kamer wil de Hedwige niet onder water, zo bleek achteraf toen ik nog een rondje langs de fracties maakte. 

Het kabinet is nu aan zet. Het heeft deze hoorzitting afgewacht en weet nu wat er in de Kamer leeft. Aankomen met het voorstel de Hedwige te ontpolderen is aansturen op een frontale botsing met de Kamer. Dat is althans wat de Kamerleden doen geloven.

Natuurlijk, het kabinet zal zijn knopen tellen… Dat heeft vandaag heus wel meegeluisterd.

En CDA en PvdA? Die zullen de interne lijntjes naar het kabinet wel open houden. Waar het toe kan leiden? Zelfs ingewijden in Den Haag wagen zich niet aan speculatie. Het hangt van veel factoren af, zoals bijvoorbeeld de reactie van het kabinet en politieke en persoonlijke verhoudingen. Om eens wat te noemen: zal de CDA-fractie Ad Koppejan tot het eind blijven steunen?

Mogelijk is uitstel en rust op de plaats een optie voor de regering. De dienstauto’s kunnen alvast worden gestart, want dan moet een zware kabinetsdelegatie naar twee kantoren in Brussel: de Europese Unie en de Vlaamse regering. Een andere optie is dat het kabinet gewoon doorzet. Dan is het afwachten of de Kamer nog steeds zo van leer trekt en de confrontatie ook echt aangaat.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Analyse

Geef een reactie

