Kippen van de leg?

Den Haag is vandaag in de greep van maar één ding: de economische crisis. Alle camera’s die er in en rond de Tweede Kamer zijn, leken vanmiddag te staan op het balkon: de ingang van de plenaire zaal waar het journaille elke dinsdagmiddag samenkomt. Gelukkig ben ik niet de enige die ook nog andere vragen heeft…

Ik zag het vanochtend al op een tv-scherm in de Kamer. Het geluid stond uit, dus ik kon niet verstaan wat premier Balkenende zei. Maar zijn gezicht sprak boekdelen. Dat kon maar over één ding gaan: de cijfers van het Centraal Plan Bureau. Ik kende ze toen nog niet, maar het was kennelijk slecht nieuws.

Het bepaalt direct de agenda van veel journalisten. Cameraploegen duiken op ieder Kamerlid dat van enige  importantie is. Cameraspot aan, microfoon onder de neus… Wat vindt u dat er nu moet gebeuren?

Ik kijk er geboeid naar. Leerzaam om te zien hoe collega’s razendsnel vragen stellen en herformuleren. Boeiend om gade te slaan hoe politici een statement proberen te maken.

Natuurlijk, de crisis gaat ook aan Zeeland niet voorbij. Bijna dagelijks worden de regionale gevolgen beschreven in de PZC. Maar ik kan daar vandaag op dat balkon niets aan toevoegen.

Ik zit met andere onderwerpen in mijn hoofd. Komt er in dat overleg over de HSL-zuid en de Beneluxtrein nog iets voorbij dat voor Zeeland van belang is? De situatie in de Zeeuwse ziekenhuizen, hoorzitting natuurherstel Westerschelde… Ik babbel en krijg keurig antwoord, maar nee, het is vandaag toch echt de dag van de crisis. 

 Gelukkig, ik ben niet de enige. Ik zie collega’s die ook met heel andere onderwerpen bezig zijn. Dat de Telegraaf een publieke omroep wil beginnen bijvoorbeeld. Als ik een verslaggever van het Agrarisch Dagblad vraag of de kippen van de leg zijn, antwoordt hij ernstig: ‘nou en of’. “En de koeien geven ook minder melk. Crisis hè?” ‘Ja’ antwoord ik, “hoorde net dat er minder water door de Westerschelde stroomt.”

Een ander voegt er aan toe: “Dat gezicht van Balkenende gezien? Hij praat iedereen wel erg de put in. Zoiets van: wilt u vier procent, dan krijgt u vier procent.”

We glimlachen en trekken bijna tegelijkertijd weer Kamerleden aan hun jas. Precies, over die andere onderwerpen. Een beetje ironie is soms nodig. Zeker in politiek Den Haag. Vooral om te kunnen relativeren. Crisis of niet.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Het balkon

Geef een reactie

