Paperboy

Een dagbladjournalist is tegenwoordig van alle markten thuis. Hij schrijft stukkies voor de krant, voor de internetsite en voor een weblog. Een beetje kerel of dame zit op Linkedin, doet zaken via Twitter en maakt zelf foto’s en video’s. Prima, maar ik doe nóg een stapje extra: ik bezorg ook kranten.

Soms heb ik medelijden met mijn krantenbezorger. Want elke ochtend stopt hij vier PZC’s en een NRC-next in mijn bus. We hebben vorig jaar zelfs een andere brievenbus gekocht, anders paste de hele stapel geen eens. Een PZC hou ik voor mezelf. En de andere drie bezorg ik.

Ok, ok. Ik geef het direct toe. Mijn wijkje is klein en mijn werktijden en bezorg-omstandigheden een stuk aangenamer dan van andere bezorgers. Maar toch.

Elke dinsdag, woensdag en donderdag leg ik verse PZC’s neer in Nieuwspoort en het restaurant voor Tweede Kamerleden. Natuurlijk komt de PZC er ook per post. Maar de krant ploft dan pas een dag later op de mat van de Kamer. En op oud-nieuws zitten ze ook in Den Haag niet te wachten. 

Dus maak ik elke ochtend voordat ik een overleg in duik eerst even een rondje. Twee in de imense krantenstandaard van Nieuwspoort en een voor het restaurant van Kamerleden. En gelezen wordt de krant zeker. Regelmatig vind ik de PZC terug op tafels van Nieuwspoort.

Kamerleden lezen veel stukjes al via de PZC-site. Soms spreken ze me op dezelfde dag nog aan over een stukje. Maar ook de papieren versie houden ze duidelijk in de gaten. Ze weten heel goed of ze de Zeeuwse krantenkolommen hebben gehaald of niet. De ene keer zijn ze blij, de andere keer mopperen ze over de toon van commentaren of analyses.

Ik hou van die directheid. Als je daar niet tegen kunt, moet je niet in poltiek Den Haag rondlopen.

1 reactie

Opgeslagen onder Algemeen

Een Reactie op “Paperboy

  1. Narda

    Hoi hoi,

    En gelezeen wordt de krant zeker…

    Foei foei foei een tikfoutje 😉

    Weer fijn te lezen dat je weer terug bent!

    Groeten,
    Narda

Geef een reactie

