Het balkon; psss, weet je dat…

 

Verkouden zijn is voor mij normaliter een paar dagen boven een bak met kokend water en camille thee hangen, daarna wat snotteren, kuchelen en klaar. Maar dit jaar niet. Een fikse griep hield me ruim een week in bed. Bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dus vanuit bed heb ik uiteraard het Irak-debat gevolgd. Niet dat het fijn voelt. Want je wilt er bij zijn. Dus… zo snel als mogelijk weer aan de slag. Vandaag probeer ik met schorre stem en waterige oogjes de draad weer op te pakken. Om te beginnen: het wekelijks uurtje op het balkon.

En ook deze week was het weer even goed om er te zijn. “Hé, daar is Zeeland. Alles goed?” Voorlichter Sjirk Kuijper van de ChristenUnie schiet me even aan. Hij praat me weer even bij. PvdA-voorlichter Erwin Buter seint me ondertussen even in: ons Kamerlid Eelke van der Veen gaat vanmiddag in het debat over de IJsselmeerziekenhuizen wat zeggen over de situatie in Zeeland. “Zal ik zijn bijdrage even mailen?” Altijd handig, kun je op voorhand inschatten of het echt belangrijk is. En dat blijkt het te zijn. Zeker als Ad Koppejan influistert dat de minister ook zijn duit in het zakje zal doen. Wat precies kan of wil hij niet zeggen…

Minister Ab Klink

Minister Ab Klink

Het debat over de IJsselmeerziekenhuizen duurt van 16.00 tot 19.00 uur. Alle fracties uiten hun zorg over de financiële en bestuurlijke situatie bij de stichting Oosterscheldeziekenhuizen (waar de ziekenhuizen Goes en Zierikzee onder vallen). Wat minister Klink te melden heeft is kort, maar belangrijk. Hij gelast een onderzoek. Het rapport moet over twee weken op zijn bureau liggen. Na afloop licht hij me kort toe wat hij over de ziekenhuizen wil weten. Maar op de vraag wat hij met de uitkomsten van het onderzoek kan doen wil hij niet kwijt. “Dan loop ik vooruit op de uitkomsten.”

“Ja, maar”, probeer ik, “los van de uitkomsten, welke bevoegdheden heeft u? Kunt u überhaupt wel ingrijpen?” Maar Klink volhardt. “Met alles wat ik daarover zeg, sorteer ik voor op uitkomsten. Dat wil ik niet.”

Kort, maar krachtig. Ik tik op de redactie van de GPD om 19.30 uur snel een bericht voor de internetsite van de PZC en haast me naar de trein van 20.16 uur.  Daar klap ik mijn laptop open, maak verbinding, open de digitale krantenpagina’s op mijn scherm en begin te tikken. Heerlijk zo’n dag.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Het balkon

Geef een reactie

